Vincent FOURNIER
ヴァンサン・フルニエ(1970年フランス生まれ)は写真家・映像作家として、宇宙やロボット、科学、テクノロジーをテーマに未来を探究し、現実と非現実の間を行き来するシリーズ作を数多く手がけている。
本展では、ヴァンサン・フルニエを代表するシリーズ作のひとつ「Post Natural History―Archeology of the future(続・自然史―未来の考古学)」を紹介。遺伝子操作や未知なる進化を遂げた動物や昆虫たちの様相は独自のリアリティさをうかがわせる。彼のファインダーを通じて覗きみる美しく緻密な仮想未来図を披露する。
Vincent Fournier (b. 1970, France) is a photographer and filmmaker who explores the future through themes of space, robots, science and technology, and has created numerous series of works that move between the real and the unreal.
This exhibition presents Post Natural History-Archeology of the future, one of Vincent Fournier's best-known series of works. The genetically engineered and unknown evolution of animals and insects gives the viewer an impression of a unique reality. He presents a beautifully detailed virtual future through his viewfinder.
ARCHEOLOGY OF THE FUTURE
POST NATURAL HISTORY
Post Natural History reinterprets the concept of a curiosity cabinet. Vincent Fournier presents new, futuristic species by bringing about a journey in time rather than in space. He creates beings that are reprogrammed by man to respond to the changing environment based on current research in the domain of synthetic biology and cybernetics."
This collection ‘of emerging species’ is presented in the form of encyclopedic illustrations: an ibis with metal legs resistant to extreme temperatures; a dragonfly with a fragile glass abdomen incorporating a luminescent sensor measuring pollution levels; a beetle with GPS integrated into its metallic antenna...These mutant creatures are familiar yet strange."
Blending history and anticipation, memory and science fiction, Vincent Fournier’ s poetic and sensitive bestiary questions our relationship with time and technology, man’ s place in nature, natural evolution as well as in the sciences, dreams and the imagination... This work in progress is part of the wider perspective of a future encyclopedia."
POST NATURAL HISTORY 続・自然史
日本初披露となるこのシリーズは、「驚異の部屋」の発想を再解釈している。ルネッサンス時代に異国主義や折衷主義を味わうために遠い未知の国から集めた人工 物や自然物を展示するためにこのような場所が作られ始めた。今日、ヴァンサン・フルニエは、空間的でなく時間的な旅によって未来から来た新種を紹介する。人工 生物学とサイバネティックスの研究に基づいて、環境の変化に対応するために人間に遺伝子組み換えされた生物たち。極端な温度に耐えられる金属の足を持った トキ、汚染率を測る光センサーが入ったガラスのもろい胴体を持つトンボ、金属のアンテナにGPSを備えたコガネムシ。このコレクション「新種の生物」は百科事典 の図版の形で紹介されている。突然変異した生物は親しみを感じさせるとともに奇妙でもある。真鍮の板に彫られたそれぞれの生物の特徴についての科学的な説 明が添えられ、写真の中のフィクションと現実が逆説的に強調されている。歴史と空想、記憶とSFを混合させながら、詩的で繊細なヴァンサン・フルニエの動物画集 は我々のテクノロジーと時間との関係、自然の中の人間の位置、自然の進化と科学の進歩、夢と想像を問いかけている。また映画「アメイジング・スパイダーマン2」 では、劇中に登場するオフィスのシーンでこのシリーズの作品が用いられた。