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Sander WASSINK

サンダー・ワッシンク

Sensory Echoes
感覚の反響

©≪ Substitutes / Daigae ≫ Photo Takaaki Akaishi, Courtesy of CAVE-AYUMIGALLERY

● イントロダクション

『感覚の反響(センサリー・エコーズ)』とは、感覚的な体験の余韻や記憶と言い換えることができます。美しい景色を見たり、好きな曲を聴いたり、わたしたちは感覚を通して何かを体験すると、その体験の記憶が最初の瞬間が過ぎた後もずっと残っていることがあります。この記憶は将来、同じような刺激を受けたときにその記憶を呼び起こし、最初の感覚体験の “エコー “のようなものを作り出します。さらに、“感覚の反響“という言葉は、わたしたちの感覚が互いに影響し、複雑な感覚の網を作り出し、互いに切り離すことが難しくなることをも示唆しています。

『感覚の反響』展では、京都に2年間生活している、サンダー・ワッシンクの作品を紹介します。ワッシンクは日本の森や川から集めたオブジェや音、映像を使って、物理的な要素とデジタルな要素を融合させた感覚的な体験を作り出します。本展では、来場者を物理的な領域とデジタル領域の相互作用に誘い、素材、時間、空間の間の複雑なつながりを浮き彫りにします。ワッシンクの作品は、テクノロジーがわたしたちの自然に対する理解に与える影響について思考します。『感覚の反響』展は、わたしたちの現実認識を覆し、自然界の美しさと素晴らしさを新たな光の下で見ることを促す、魅惑的で示唆に富む体験を提供することを目的としています。

 

“Sensory echoes” could be described as the lingering sensations or memories of sensory experiences. When we experience something through our senses, whether it’s seeing a beautiful landscape or hearing a favorite song, the memory of that experience can stay with us long after the initial moment has passed. These memories can be triggered by similar stimuli in the future, creating a sort of “echo” of the original sensory experience. Additionally, the term “sensory echoes” could refer to the way that our senses work together and influence each other, creating a complex web of sensations that can be difficult to separate from each other.

“Sensory Echoes” is an exhibition that showcases the work of Sander Wassink, who has been living in Kyoto for two years. Wassink creates sensory experiences that blend physical and digital elements by using collected objects, sounds, and videos from the forests and rivers of Japan. The exhibition invites visitors to explore the interplay between the physical and digital realms, highlighting the complex connections between materials, time and space. Wassink’s work is a reflection on the impact of technology on our understanding of the natural world. “Sensory Echoes” aims to create a captivating and thought-provoking experience that challenges our perceptions of reality and encourages us to see the beauty and wonder of the natural world in a new light.

 

● アーティスト・インフォメーション

サンダー・ワッシンク(1984年、ハーリンゲン生まれ)は、現在日本を拠点に活動するオランダ人アーティスト兼デザイナーです。ワッシンクの作品は、デザインに焦点を当てるのではなく、創造的なプロセスの意味を中心に展開されています。彼は機能や素材を組み合わせて新しい形やアイデアを生み出し、それを研究、調整、共同作業することで、その文脈を反映させる有機的なデザインの手法を採用しています。製品やデザインが飽和状態にある世界において、ワッシンクの非機能的な作品は、外観、機能性、儚さ、美しさについて疑問を投げかけるパラダイムとして機能します。現代の美学、著作権の問題、イメージとオブジェクトの関係に関心を持つワッシンクの作品は、ボイマンス・ヴァン・ベーニンゲン美術館(ロッテルダム)、ニューヨーク近代美術館(ニューヨーク)など、さまざまな美術館に収蔵されています。2012年にデザインアカデミー・アイントホーフェンを卒業後、様々な機関で教鞭をとっています。

 

Sander Wassink (b. 1984, Harlingen) is a dutch artist and designer currently based in Japan. Instead of focusing on design, Wassink’s work revolves around the meaning of the creative process. He employs an organic design method that combines functions and materials to generate new forms and ideas, which are then studied, adjusted, and collaborated upon to reflect on their context. In a world oversaturated with products and design, Wassink’s non-functional creations serve as paradigms that raise questions about appearances, functionality, transience, and beauty. Wassink is interested in contemporary aesthetics, copyright issues, and the relationship between image and object. Wassink’s work is held in various museum collections, including Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam) and the Museum of Modern Art (New York). Wassink graduated from Design Academy Eindhoven in 2012 and has taught at various institutions.

キカ・ギャラリー|KIKA gallery

Open: 4/7-4/30 13:00-19:00

Closed: Mon. Tue. Wed. Thu.

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